Celem projektu jest zbadanie, na ile stosowanie przez nauczycieli dramy i metody Teatru Forum w połączeniu z praktyczną wiedzą na temat relacji międzykulturowych zmniejsza ryzyko wystąpienia zjawiska wczesnego opuszczania szkoły w tej grupie młodzieży.
Aby zrealizować cel projektu, prowadzimy kompleksowe działania edukacyjne i badawcze w wybranych szkołach na terenie Węgier, Hiszpanii, Włoch, Francji i Polski: pilotażowe warsztaty z wybranymi grupami uczniów mające na celu przygotowanie spektaklu Teatru Forum, warsztaty i kursy z nauczycielami i badania (wywiady, case’y), których celem będzie przygotowanie podręcznika dla nauczycieli, pedagogów, edukatorów pracujących z młodzieżą.
Adresatami projektu jest młodzież zagrożona wczesnym opuszczaniem szkoły, ich wychowawcy i nauczyciele.
DZIAŁANIA W RAMACH PROJEKTU:
1. Badanie
Celem fazy badawczej projektu FOTEL było zbadanie czynników wpływających na przedwczesne kończenie nauki szkolnej przez młodzież o różnym podłożu kulturowym. Badania koncentrują się na wszystkich osobach zaangażowanych w problem wczesnego opuszczania szkoły – dzieciach, nauczycielach i rodzicach.
2. Warsztaty w szkole i przedstawienia Teatru Forum
Od września do grudnia 2014 w Gimnazjum nr 37 m. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Warszawie odbywały się warsztaty, podczas których uczniowie przygotowywali przedstawienie Teatru Forum. Scenariusz bazował na historiach znanych uczniom z życia codziennego i dotykał takich problemów jak relacje młodych ludzi z rówieśnikami, rodzicami, nauczycielami.
Podręcznik dla nauczycieli, szkolenie i międzynarodowa konferencja
Dzięki przeprowadzonemu w trakcie projektu pilotażowi udało się stworzyć propozycję programu pracy z uczniami zagrożonymi wczesnym opuszczaniem szkoły. Można się z nimi zapoznać na stronie projektu (www.fotel.eu) oraz podczas międzynarodowego szkolenia w Budapeszcie (październik 2014).