W ramach projektu "Teatr na Straży" realizowane są spektakle profilaktyczne dla grup dzieci i młodzieży. Do udziału mogą zgłaszać się wszystkie placówki oświatowe i wsparcia dziennego z terenu Warszawy. Spektakle odbywają się we współpracy ze Strażą w Domach Kultury i Bibliotekach w dzielnicach Warszawy. Placówki mogą zgłaszać zapotrzebowania na dany spektakl do Referatu Profilaktyki i wziąć w nim udział po uprzednich zapisach.
Dla grup młodszych 8-9 lat, przedstawiane są 2 spektakle „O Florce, która chciała zostać piłkarzem”, „Florka w sieci”. "Domino" to spektakl Teatru Forum skierowany do młodzieży gimnazjalnej.
Spektakl „Domino” w projekcie „Teatru Na Straży” powstał w odpowiedzi na rosnący problem z zażywaniem środków psychoaktywnych - dopalaczy. Jego myślą przewodnią jest stworzenie przestrzeni do zmiany zachowań na które uczniowie mają wpływ. Podczas spotkania grupa ma możliwość wcielenia się w rolę głównego bohatera i zastosowania proponowanego rozwiązania dotyczącego sytuacji konfliktowych lub podejmowanych zachowań ryzykownych. Spektakl oprócz rozwiązań skupia swoją uwagę na konstruktywnej dyskusji dostrzegając przy tym zasoby młodego człowieka.
Głównym celem spektaklu jest pokazanie problemu rówieśniczego związanego z używaniem środków psychoaktywnych (dopalaczy) co oczywiście jest tylko konsekwencją wcześniejszych zachowań, zaburzonych relacji rodzinnych, braku podejmowania decyzji, błędnego komunikatu „Ja”.
Historia młodego chłopaka Radka, który próbuje wejść w nowe środowisko rówieśnicze. Chce spełniać swoje pasje i mieć pozytywne relacje z rówieśnikami. Jednak droga, która podąża jest wyznaczona przez ojca i jego autorytarne metody wychowawcze. Podczas tej drogi dochodzi do różnych sytuacji w środowisku rodzinnym i rówieśniczym które powodują załamanie jego planów. W pogoni za szczęściem i spełnieniem doprowadza to w konsekwencji do użycia środka psychoaktywnego.
Spektakl prowadzony jest strukturą metody Teatru Forum. Zawiera kilka etapów spotkania.
Przywitanie uczniów przez Dżokera – nawiązanie kontaktu, przekazanie informacji na temat spektaklu.
Rozgrzewka przełamująca tradycyjne konwencje teatru.
Wprowadzenie do spektaklu – zaciekawienie – zagajenie.
Przedstawienie „Domino” ok. 15-20 min.
Rozmowa po i wprowadzenie do zasad gry Teatru Forum.
Gra Forum: spektakl odgrywany ponownie, zatrzymanie poprzez klaśnięcie - STOP przekazanie atrybutu głównego bohatera, interwencje z uczniami.
Podczas zatrzymania (STOP) – uczniowie mają możliwość uczestniczyć w interwencji w każdej scenie. Mają przestrzeń do zmiany w zachowaniach głównego bohatera – protagonisty. Każda propozycja podana przez uczniów jest warta rozważenia. Dżoker, który prowadzi spotkania moderuje interwencjami i ich zakończeniem.
Podsumowanie spotkania pytaniami np.: Co udało się osiągnąć? Jakie strategie zadziałały? Czy to było realne?
Zakończenie – domknięcie. Przekazanie rady od grup uczniów dla głównego bohatera. Pożegnanie grupy.
Spektakl „Domino” jest zbudowany w formie teatralnej. Przedstawione sytuacje nie zaczynają się bezpośrednio konfliktem ale stopniowo wprowadzają widza w znaczący dla głównego bohatera świat.
Nad przebiegiem całego spotkania z grupą młodzieży czuwa Dżoker, który prowadzi spotkanie, zadaje pytania, poddaje w wątpliwość, przygotowuje do działania i wydobywa zasoby podejmowanych działań przez młodzież.
Osoby, które stworzyły spektakl wraz ze scenariuszem to koordynatorzy ds. profilaktyki Straży Miejskiej m.st. Warszawy.